Waar moet een goede website aan voldoen
Wil je een goede website laten bouwen of wil je zelf een super website maken, dan komt er een heleboel op je af. Wij horen dan ook regelmatig van klanten; “Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken!”. Als webdesigners doen wij natuurlijk een hoop werk voor jou en sturen we aan waar nodig, maar je zal toch echt mee moeten denken over bepaalde zaken. Denk hierbij aan de indeling, functionaliteiten, teksten en foto’s. In deze blog een overzicht van waar, in onze ogen, een goede website aan moet voldoen.
Homepage maken
Een van de meest, zo niet de meeste bezochte pagina op een website is de homepage. Op deze pagina landen bezoekers die bijvoorbeeld de url van jouw website invoeren of via Google of een externe link naar jouw site gaan. Bezoekers zien deze pagina dus vaak als eerste, daarom moet je er voor zorgen dat je direct een goede eerste indruk achterlaat. Binnen enkele seconden heeft een websitebezoeker namelijk al besloten of hij een actie gaat uitvoeren op een site. Maar hoe zorg je er nou voor dat je homepage er aantrekkelijk en goed uitziet.
Unique selling points (USP’s)
Vertrouwen en overtuigen is erg belangrijk. Laat daarom voordat een bezoeker moet scrollen op je site (boven de vouw) al zien waarin jij uitblinkt en anders bent dan andere bedrijven uit jouw branche. Deze USP’s maken jou uniek, aantrekkelijk en geven vertrouwen. Maar let op, verkoop geen onzin en zorg ook echt dat de termen die je gebruikt passen bij jouw bedrijf en dat je ze waar kan maken! Denk bij USP’s aan termen als:
- Meer dan 10 jaar ervaring
- Specialist in …
- 2 jaar garantie
- Persoonlijk
- Vandaag besteld, morgen in huis
- De goedkoopste
- Kwaliteit
- De beste …
Gebruik bij de USP’s een passend icoontje of een mooi groen vinkje om nog meer te accentueren dat het betrouwbaar is.
Laat zien wie je bent, wat je doet en waar je dit doet
Buiten webshops om vinden bezoekers het fijn om in een oogopslag te zien wie je bent, wat je werkzaamheden zijn en waar je deze uitvoert. In je header kan je dit met een goede foto of pakkende slogan doen. Maak hierbij geen gebruik van een slider, deze vertragen je website en de meeste bezoekers wachten echt niet om je slider eens rustig te bekijken.
Binnen het MKB, de freelancers en ZZP’ers adviseren wij om een goede foto van zichzelf te plaatsen. Het liefst in actie tijdens de werkzaamheden.
Reviews
Bezoekers weten inmiddels wie je bent, wat je doet en hoe goed je erin bent. Nu is het zaak ze te overtuigen om contact op te nemen een aankoop te doen of een offerte aan te vragen. Reviews zijn in dat opzicht het ideale middel om het laatste zetje vertrouwen te geven. Maar liefst 73% van de consumenten geeft aan een lokaal bedrijf meer te vertrouwen als het positieve reviews heeft.
Hoe je reviews kan weergeven op je site lees je in onze andere blog.
Duidelijke call-to-action
Heb jij je bezoeker in een paar seconden overtuigd? Dan wil je dat ze actie gaan ondernemen door contact met je op te nemen, een offerte aan te vragen of een aankoop te doen. Met een call-to-action, een duidelijke button/knop, leid je ze naar de conversie pagina. De pagina waar een bezoeker een actie uitvoert waar jij blij van wordt. Om deze knop op te laten vallen is het aan te raden een contrasterende kleur te kiezen ten opzichte van je huisstijl. Hierbij zijn volgens onderzoek complementaire kleuren het beste om te gebruiken voor een knop.
Door middel van het kleurenspectrum kan je makkelijk zien welke kleur er tegenover jouw basiskleur zit. Gebruik deze kleur daarna ook alleen voor je actieknoppen. Zo blijft het voor een bezoeker een herkenbaar punt.
De tekst op de button moet actief zijn en aangeven wat de bezoeker kan verwachten. Denk hierbij aan;
- Nu kopen
- Start gratis periode
- Vraag offerte aan
- Download gratis e-book
Goede webteksten
Als je zelf je webteksten schrijft, zorg er dan voor dat je in begrijpelijke taal schrijft en maak korte zinnen. In principe lezen bezoekers nooit hele teksten op een website. Zorg er daarom voor dat je met duidelijke kopteksten de aandacht trekt zodat een bezoeker snel kan vinden waar hij naar op zoek is.
Checklist goede website
- Zorg voor een goede eerste indruk
- Pakkende foto’s, liefst geen stockmateriaal
- Geef vertrouwen met USP’s eireviews
- Gebruik een duidelijke call-to-actions
- Schrijf web vriendelijke teksten
- Maak een heldere website structuur