Conversie… Niet een alledaagse term, maar wel één die toch regelmatig voorbijkomt en waarvan je misschien denkt: “Ik moet hier iets mee, wat is dat nou precies” laten we daarom beginnen met uitleggen wat conversie betekent. Een conversie is het moment waarop een bezoeker van je site overgaat tot een aankoop, informatie- of offerte aanvraag, het downloaden van een document of bijvoorbeeld een chat start of contact opneemt. Kort gezegd gaat een bezoeker over tot een actie waar jij iets aan hebt. Conversie kan worden uitgedrukt in een getal. Maar meestal wordt conversie uitgedrukt in een percentage van het aantal bezoekers of ontvangers van een advertentie.
“Conversie is het moment waarop een websitebezoeker overgaat tot een actie die jij als doel hebt opgesteld.”
Conversie berekenen
Het verhogen van de conversie betekent dat je site effectiever wordt. Vaak wordt er gekeken naar het aantal bezoekers die een site, pagina of shop heeft gehad. Dit is uiteraard een mooi startpunt om te zien hoe je site gevonden wordt en mensen geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Ze klikken namelijk niet zomaar naar jouw site. Dit kan vanuit een advertentie, zoekmachines zoals Google, social media of omdat ze je al kennen en de url intypen. In Google Ads en Facebook Business wordt je conversie automatisch berekend aan de hand van je advertentie. Wil je berekenen wat de conversie van een bepaald product, een pagina of download is, dan moet je de volgende formule gebruiken:
Conversie verhogen
Allemaal leuk en aardig. Maar hoe kan je er nou voor zorgen dat het percentage conversies hoger wordt? Deze tips kan je zelf makkelijk toepassen op een specifieke landingspagina. Bouw deze pagina op je website waar je specifiek naartoe linkt vanuit een advertentie of social post. Je kan hem zo inrichten dat hij erop aanstuurt om jouw doel, de conversie, te behalen.Wij hebben 7 tips voor je op een rijtje gezet waar jij op moet letten bij het aanmaken van een landingspagina!
- Conversiedoel
Bepaald het doel van je landingspagina. Wat wil je dat bezoekers doen als ze naar deze pagina geleid worden? Een formulier invullen, contact opnemen, een aankoop doen of bijvoorbeeld iets downloaden. - Houd het overzichtelijk
Zorg voor een overzichtelijke pagina met de informatie en een opvallen call-to-action knop die de conversie moet bewerkstelligen. - Vertrouwen creëren
Een belangrijk aspect van een conversiegerichte website. Zorg dat er een vorm van betrouwbaarheid vaak op jouw website terug komt. Een voorbeeld hiervan zijn beoordelingen of review, maar ook logo’s van certificaties of aangesloten instanties. - Call-to-action
Zorg voor een opvallende call-to-action knop. Wordt een pagina geopend dan moet een bezoeker direct zien waar hij tot actie over kan gaan. Zorg dat deze call-to-action zich onderscheidt qua kleur van de rest om op te vallen. - Pakkende header
Een bezoeker heeft binnen een seconde een bepaald gevoel bij een pagina. Zorg voor een pakkende headerafbeelding. Veroorzaak hiermee vertrouwen, enthousiasme en natuurlijk, het uiteindelijke doel, een conversie!
Benieuwd naar nog meer tips? Neem gerust contact op met de mannen van Pixelsz