Er is de laatste tijd veel te doen rondom online video. En dat zal alleen maar erger worden zolang Facebook, maar ook andere partijen, steeds meer gebruikers afsnoepen van Youtube. Want de monopolypositie van Youtube staat onder druk. Met name Facebook is hard aan de weg aan het timmeren als het om online video gaat. Zij hebben zich ten doel gesteld om de grootste bron voor online video’s te worden. En ze komen erg snel dichterbij.
“Facebook heeft onlangs aangekondigd dat het in april rond de 4 miljard views per dag haalde!”
Met bijna 1,4 miljard actieve gebruikers op Facebook is dat meer dan twee views per dag per gebruiker! In vergelijking tot Youtube, dat niet hele duidelijke cijfers publiceert, lijkt Facebook in de buurt te gaan komen. Youtube zegt meer dan een miljard gebruikers te hebben en miljarden views. Facebook blijft echter groeien.
Statistieken en cijfers
Facebook breidt haar statistieken steeds verder uit. Zo kan je nu nog gedetailleerder zien wat je video gedaan heeft. Een groot verschil tussen de platforms is dat op Youtube na 30 seconden pas een weergave wordt geteld als ‘view’. Op Facebook is dat al na 3 seconden. Daarnaast maakt Youtube na 301 views ook nog eens een correctieronde. Van Youtube was al bekend dat je video ook kan embedden op bijvoorbeeld je website. Facebook heeft deze functie ook ingebouwd. Het mooiste is dat, nadat er op de play-button is gedrukt, de embedded video ook kan worden geliked en gedeeld. Hierbij is De Embedded video gelinkt aan het origineel bericht.
Conclusie: Facebook of Youtube?
Het is wel duidelijk dat Facebook en Youtube de grootste spelers zijn op de online videomarkt. Maar voor welk platform kies je als je een video wil publiceren? Beide kanalen hebben hun voor en nadelen. Als je het mij vraagt is het vooral afhankelijk van je doel. Wil je veel views op Youtube in verband met een verdienmodel of gerichte campagne met je kanaal, dan zou ik er voor kiezen alleen op Youtube te uploaden. Deze verspreid je vervolgens via de bekende kanalen. In alle andere gevallen kan de video geüpload worden op zowel Youtube als Faceboo. Je pakt dan het goeie van beide platforms mee!
Samengevat
Alles bij elkaar heeft Facebook een enorme inhaalslag gemaakt op het minder innovatieve Youtube. Zij zijn sinds de eerste video op 23 april 2005 doorgegroeid naar 300 uur aan beeldmateriaal wat elke minuut wordt geüpload. Maar worden nu, zeker door de zakelijke markt ingehaald door Facebook. Toch zal Youtube nooit van het toneel verdwijnen, puur omdat het eigendom is van zoekgigant Google. Facebookvideo’s verschijnen niet in de zoekresultaten van Google, Youtubevideo’s wel.
Voordelen Youtube
- Google is de nummer één zoekmachine en eigenaar van Youtube, ze werken erg goed samen!
- Youtube is zoekmachine nummer twee
- Makkelijk overal te delen
- Verschillende kanalen aanmaken en video’s ordenen
- Abonnees ontvangen een melding als je een nieuwe video upload
Voordelen Facebook
- Video speelt (tenzij uitgeschakeld) direct af in de tijdlijn
- Na 3 seconden kijken noteert Facebook de video als bekeken
- Video’s kan je nu ook embedden op je wedsite waar mensen ook kunnen ‘liken’ en delen
- Hoge deelfactor