Je ziet het nog steeds. Bedrijven die in plaats van een Facebookpagina gewoon een persoonlijk profiel hebben en daarbij een hele schare vrienden hebben verzameld. Behalve dat Facebook het niet wil hebben en dit (bedrijfs)profiel ook zonder meer verwijderd, is het ook niet verstandig om te doen. Een bedrijfspagina is veel toegankelijker. Iemand klikt sneller op “vind ik leuk” dan dat ze een uitnodiging versturen om je vriend te worden. Een bedrijfspagina heeft juist ook vele voordelen ten opzichte van een persoonlijk (bedrijf)profiel.
Wat zegt Facebook er zelf over?
“Het is een schending van de gebruiksvoorwaarden van Facebook als je je persoonlijke account gebruikt om iets anders dan jezelf te vertegenwoordigen (bijvoorbeeld je bedrijf). Als je je account gebruikt om iets anders dan jezelf te vertegenwoordigen, loop je het risico om permanent de toegang tot je account te verliezen als je het niet omzet in een pagina. Kom erachter hoe je je persoonlijke account kunt omzetten in een pagina.”
- Bedrijfsinformatie van een Facebookpagina is zichtbaar in zoekmachines zoals Google
- Persoonlijke info is vanwege privacy niet zichtbaar in zoekmachines. Bij een bedrijfsprofiel is dit juist wel het geval en ook zeer wenselijk in verband met je vindbaarheid.
- Je kunt per bericht zien hoe vaak ie gedeeld, bekeken en geliked is
- Facebook toont jou als beheerder de statistieken van je geposte artikelen, foto’s en video’s. Zo kan je goed zien welke type berichten effectief zijn om te posten.
- Je kunt extra info kwijt zoals een website URL, je openingstijden, maar ook een korte en lange beschrijving van je bedrijf
- Hierdoor weet een klant gelijk waar en wanneer hij bij je kan komen of je kan benaderen.
- Je kunt doelgericht (betaald) adverteren
- Je kunt adverteren met speciale doelgroepinstellingen zoals: geslacht, leeftijd, woonplaats en interesse’s.
- Je kunt een geografisch bereik opgegeven waarbinnen je je klanten helpt
- Geef een straal op waarbinnen je klanten helpt en waar je werkgebied ligt.
- Je kunt meerdere beheerders aanstellen met verschillende rechten niveau’s
- Handig al je veel vragen krijgt ,maar ook als backup in geval jij je inloggegegevens kwijt bent of met vakantie bent. Zodat je niet je gegevens van je persoonlijke profiel hoeft af te geven.
- Je kunt automatische antwoorden geven op verstuurde berichten
- Ben je gesloten of niet instaat direct te antwoorden, dan kun je een automatisch persoonlijk antwoord versturen. Bijvoorbeeld dat je snel contact opneemt of de vraag in behandeling neemt. Dit komt professioneel over.
- Iemand kan gelijk bellen of mailen via een speciale knop
- Er zijn verschillende manieren waarop klanten of fans je direct kunnen benaderen met eenvoudige knoppen.
- Een pagina is voor iedereen toegankelijk ook als ze nog geen fan zijn
- Je pagina is volledig zichtbaar voor iedereen, dit is wat je wilt want je website/webshop is dat ook. Bij een persoonlijk profiel moet je vaak eerst vrienden zijn om alles te kunnen zien.
- Mensen kunnen op de ‘Vind ik leuk’ knop klikken en zijn direct verbonden met de pagina zonder dat je dit hoeft te bevestigen.
- Bij een persoonlijk profiel heb je de keuze of je de aanvraag van een ‘vriend’ wel of niet accepteert. Op een bedrijfspagina volgt iemand je direct nadat diegene de pagina leuk vindt.
- Toepassingen als YouTube, LinkedIn en Twitter of je blog kunnen gemakkelijk aan je bedrijfspagina worden toegevoegd
- Kortom genoeg redenen om van je bedrijfsprofiel een Facebookpagina te maken. Dit kan heel eenvoudig en je al verworven vrienden worden dan ook gelijk omgezet naar likers van je pagina. Weten hoe? kijk dan hier