We krijgen steeds vaker de vraag; Wat is Google Search Console? Google Search Console is een gratis service van Google waarmee website-eigenaren, SEO specialisten en beheerders inzicht kunnen krijgen in hoe hun site presteert in de zoekresultaten van Google. Het biedt waardevolle gegevens en tools om de zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten te verbeteren en de interactie met de websitegebruikers te optimaliseren. Een hele belangrijke tool dus als je meer uit je website wil halen op het gebied van vindbaarheid in Google.
Binnen Search Console zijn er verschillende handige tools om inzicht te krijgen in de prestaties van je website in zoekresultaten en om problemen op te sporen. Dit vinden wij de vijf beste tools binnen Google Search Console:
-
- Prestaties: Deze tool geeft gedetailleerde informatie over de prestaties van je website in zoekresultaten. Je kunt zien welke zoekopdrachten tot vertoningen en klikken hebben geleid, de gemiddelde positie van je pagina’s, en meer. Dit helpt je om de effectiviteit van je zoekmachineoptimalisatiestrategie te beoordelen.
- Pagina’s: Met de pagina dekkingstool kun je zien welke pagina’s van je website zijn geïndexeerd door Google en of er problemen zijn met bepaalde pagina’s. Het biedt inzicht in crawl-fouten, geblokkeerde pagina’s en meer, zodat je eventuele indexatieproblemen kunt oplossen.
- Sitemap: Het indienen van een sitemap helpt zoekmachines om de structuur van je website beter te begrijpen. In de sitemap-tool kun je zien welke pagina’s zijn opgenomen en of er problemen zijn bij het crawlen ervan. Je kunt ook nieuwe sitemaps indienen of bestaande sitemaps opnieuw indienen. Gebruik je WordPress in combinatie met Yoast of RankMath, dan is de url van je sitemap altijd www.jouwURL.nl/sitemap_index.xml. In onderstaand voorbeeld zie je de sitemap van Online Bedrijvengids AlleOndernemers.
- URL-inspectie: Deze tool biedt gedetailleerde informatie over individuele URL’s op je website. Je kunt zien of een pagina is geïndexeerd, of er problemen zijn met de mobiele bruikbaarheid, of er fouten zijn bij het crawlen, en meer. Het is handig om specifieke problemen met bepaalde pagina’s op te sporen. Daarnaast kun je voor een specifieke pagina indexering aanvragen als je wil dat Google deze meeneemt in de resultaten. In onderstaand voorbeeld een overzicht van een pagina die geïndexeerd is en een pagina die niet geïndexeerd is.
- Site vitaliteit: Met deze tool kun je vitaliteit van de mobiele en desktop versie bekijken. In het rapport Core Web Vitals worden de URL-prestaties gegroepeerd op status (Slecht, Verbetering nodig, Goed). Google hecht veel waarde aan pagina’s die hierin goed scoren.
Gebruik deze tools regelmatig om de gezondheid van je website te controleren, prestaties te optimaliseren en eventuele problemen met zoekmachines aan te pakken.