In Nederland zijn op moment van schrijven (november 2019) 5,8 miljoen geregistreerde .nl domeinnamen actief (bron: SIDN) Dit zijn domeinnamen die in Nederland actief zijn met een .nl extensie. Tel daar de extensies van de .com, .net, .info, .fr en alle andere nog eens bij en je gaat ruim over de 6 miljoen heen.
Natuurlijk is niet ieder domeinnaam een website, maar als we het SIDN mogen geloven zijn er 2,8 miljoen installaties actief op die 5,8 miljoen domeinnamen. 2,8 miljoen websites! Hoe moet je je dan nog onderscheiden als ondernemer en hoe maak je jouw website zichtbaar naar de buitenwereld in bijvoorbeeld Google. Hoe kun je je kansen vergroten om gevonden te worden?
Webdesign is meer dan een ontwerp of huisstyle
Webdesign is tegenwoordig meer een verzamelnaam van ontwerp, techniek en gebruikerservaring dan alleen het ontwerp van een website. Natuurlijk denk je het eerste aan de huisstyle, de gebruikte kleuren en de uitstraling. Webdesign gaat alleen veel verder dan dat. Een website met een paar mooie foto’s, een ‘Productenpagina’ en ‘Dienstenpagina’ en een ‘Over ons’ pagina zijn niet genoeg om je te onderscheiden. Zeker niet als je ook nog eens gevonden wil worden op Google als iemand naar een dienst zoekt die jij levert.
Zoekwoordenonderzoek is ook webdesign
Je weet waarschijnlijk wel dat een nieuwe klant niet jouw bedrijfsnaam intikt in Google, want die weet hij of zij waarschijnlijk nog helemaal niet. Een klant zoekt naar een bepaalde dienst of werkzaamheid. Bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf of een stratenmaker. Vaak wordt de plaatsnaam ook bij de zoekopdracht ingevuld. In de meeste gevallen weet Google al wel waar de pc of mobiele telefoon waarop de zoekopdracht wordt gedaan zich bevindt en past hier de zoekresultaten op aan. Maar het benoemen van je werkgebied heeft absoluut meerwaarde voor Google.
In Google kun je een zoekwoordenplanner gebruiken. Hierin geef je een aantal zoektermen op waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor jouw bedrijf. Google komt dan met een lange lijst (kan maar zo 700 zijn) met zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw drie zoektermen. Daarbij kan je zien hoe vaak elk zoekwoord gebruikt is in Google de afgelopen maand. Ook wordt weergegeven of de concurrentie hoog of laag is. Zo zou je er voor kunnen kiezen om een minder populair woord te gaan gebruiken, met meer kan op een hoge notering. Wil je een zoekwoordenonderzoek door ons laten uitvoeren voor het meeste rendement?
Je website inrichten op zoekwoorden
Als je het zoekgedrag van jouw klant weet, dan moet je hier rekening mee houden voor en tijdens de bouw van je website. Het gaat niet alleen maar meer om zoektermen toevoegen aan je paginatekst. Je url (lees hier wat een goede url is), sitestructuur, afbeeldingen, meta-tags, snippet en interne links en verwijzingen zijn van belang. Ook hierin kan je zoekwoorden verwerken.
Naast zoekwoorden zijn nog een heleboel andere facetten van belang voor goede vindbaarheid. Weet je niet hoe je dit moet verwerken in jouw website? Neem gerust contact op met de mannen van Pixelsz!