SEO staat voor “Search Engine Optimization” en het is het proces om een website of online inhoud te optimaliseren om hoger te scoren in zoekmachines zoals Google. Door middel van het gebruik van relevante zoekwoorden en het verbeteren van de inhoud en structuur van de website, kan SEO leiden tot meer verkeer en zichtbaarheid voor de website. Maar… hoe kunnen we deze bezoekers omzetten naar klanten en leads?
Inhoud blog
Wat is CRO (Conversie-optimalisatie)?
Er zijn altijd wel pagina’s met enorm veel of meer verkeer. Super om alle bezoekersaantallen te zien stijgen. Echter loop je tegen het probleem aan dat het aantal klanten en leads niet meegegroeid is.
Herkenbaar?
Wees gerust, er is een oplossing. Voor jou kan dit weleens conversie-optimalisatie zijn. Lees hier wat conversie betekent.
Definitie van conversie-optimalisatie
Conversie-optimalisatie is het proces van het verbeteren van de website of online inhoud om het aantal gewenste acties van bezoekers te verhogen, zoals het invullen van een formulier of het doen van een aankoop. Het doel is om meer waarde te halen uit het bestaande verkeer, wat kan leiden tot meer leads, klanten en omzet.
Enorme kansen
Ben jij op zoek naar manieren om jouw website te laten opvallen? Dan is het combineren van SEO en CRO een geweldige kans! Helaas gebeurt dit nog te weinig, maar juist daarom kun jij hier van profiteren en bereik je het volgende:
- Meer zichtbaarheid
- Hogere conversieratio
- Verbeterde gebruikerservaring
- Lagere kosten per conversie
- Beter inzicht in de doelgroep
Het is belangrijk om te beginnen, maar doe het wel stap voor stap. Teveel wijzigingen tegelijk aan je pagina kan er juist voor zorgen dan de pagina achteruit gaat in Google. Het is daarom altijd verstandig om stapsgewijs je pagina aan te passen.
CRO Expert Review
In dit artikel worden praktische voorbeelden besproken waar je zelf mee aan de slag kunt. Maar als je een concreet plan wilt om je conversieratio te verbeteren, is het verstandig om een CRO Expert Review te laten uitvoeren. Een conversie specialist bekijkt dan je website en geeft specifieke aanbevelingen die relevant zijn voor jouw website. Zo kun je gerichte stappen zetten om je conversieratio te verbeteren.
A/B-testen om te kijken wat werkt
A/B-testen is een methode voor conversie-optimalisatie waarbij twee versies van een webpagina worden gemaakt en aan willekeurig geselecteerde bezoekers worden getoond. Deze versies verschillen op één specifiek punt, bijvoorbeeld de kleur van een call-to-action knop, de plaatsing van een afbeelding of de tekst van een kop. Vervolgens wordt het gedrag van de bezoekers op beide versies van de pagina gemeten, bijvoorbeeld het aantal kliks op de call-to-action knop of de tijd die ze op de pagina doorbrengen.
Door de resultaten van beide versies te vergelijken, kun je bepalen welke versie het beste presteert en dus de meeste conversies oplevert. Deze winnende versie kan vervolgens worden gebruikt om de conversie van de website te verbeteren door het overal door te voeren.
A/B-testen is een effectieve methode om het effect van verschillende ontwerp- of inhoudswijzigingen op je website te meten en zo te zorgen voor een betere gebruikerservaring en hogere conversieratio’s. Het kan worden gebruikt om verschillende elementen van een website te testen, zoals de kleur, tekst, afbeeldingen, lay-out, enz. A/B-testen is vooral nuttig voor websites die gericht zijn op het behalen van specifieke doelen, zoals het verhogen van het aantal aankopen of het verhogen van het aantal leads
Praktische CRO tips
1. Nieuwsbriefinschrijvingen (Leadmagnet)
Een simpele soft conversie kan zijn dat een bezoeker zich op de nieuwsbrief in kan schrijven. Het nadeel is alleen dat iedereen dit al doet. Wat maakt jouw nieuwsbrief dan anders en beter? Wat krijgen de bezoekers in ruil voor zijn e-mail terug?
Tegenwoordig geven bezoekers niet meer snel hun e-mailadres weg. Het verkrijgen van een e-mailadres staat overigens ongeveer gelijk aan €10 tegenwoordig.
Bezoekers hebben sneller de neiging om zich in te schrijven op de nieuwsbrief op het moment dat jij hen er iets voor terug geeft. Hieronder een opsomming van een aantal dingen die je kunt aanbieden in ruil voor het inschrijven op de nieuwsbrief.
- Gratis e-book: Maak een e-book dat relevant is voor jouw doelgroep en bied het aan als gratis download voor wie zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.
- Korting of promotiecode: Bied een exclusieve korting of promotiecode aan voor wie zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.
- Gratis cursus: Maak een online cursus of webinar en bied deze gratis aan voor wie zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.
- Gratis tools of templates: Maak handige tools of templates die relevant zijn voor jouw doelgroep en bied deze gratis aan voor wie zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.
- Whitepapers of rapporten: Schrijf interessante whitepapers of rapporten over onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep en bied deze gratis aan voor wie zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.
- Gratis consultatie of advies: Bied een gratis consultatie of adviesgesprek aan voor wie zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.
Door het aanbieden van waardevolle content of exclusieve voordelen, kun je mensen overtuigen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief en zo een waardevolle lijst met leads opbouwen. Dit noemt men ook wel de wet van wederkerigheid.
Pop-ups
Gebruik alleen de zogenaamde ‘on-exit’ pop-up. Wanneer een bezoeker de pagina wil verlaten kan als laatste actie een pop-up worden getoond (dit is vooral gericht op desktop).
Wanneer een bezoeker het tabblad of de browser wil sluiten, komt er een pop-up op het scherm van een verleidelijke weggever.
Een andere optie is om je website te starten met een pop-up. Je kunt dan denken aan een formulier waar bezoekers gegevens in kunnen vullen om zo een probleem op te lossen dat zij ondervinden. Een goed voorbeeld daarvan is Neil Patel zijn website.
Je geeft iets en krijgt er iets voor terug. Daardoor wil jij best je e-mailadres weggeven.
Banner Blindness
Iets om rekening mee te houden.Banner blindness is het fenomeen waarbij mensen online advertenties of banners negeren of zelfs niet zien, omdat ze gewend zijn geraakt aan de aanwezigheid van dergelijke advertenties op websites.
Dit komt vaak voor bij bezoekers die al vaker op een bepaalde website zijn geweest en de banners en advertenties als ‘ruis’ beschouwen en er onbewust overheen kijken.
Oplossing: Zorg dat je de call-to-action in de content verwerkt. Laat het call-to-action blok ook niet enorm opvallen (bezoekers gaan het daardoor als onderdeel van de lay-out zien en kijken er beter naar).
2. Laat je aanbod zien
Als je veel diensten of producten aanbiedt, laat ze dan zien in de lay-out.
Bijvoorbeeld, als je een autobedrijf bent en een blog schrijft over de beste voertuigen voor glaszetters, zorg er dan voor dat je aanbod zichtbaar is voor het type auto dat in de blog wordt genoemd.
Nog een ander voorbeeld. Heb je als restaurant een nieuwe kaart online gezet en hier een blog over geschreven, zorg er dan voor dat bezoekers ook direct een reservering kunnen plaatsen vanaf de pagina.
Het voordeel is dat wanneer iemand op een specifieke SEO pagina komt, deze bezoeker al een hoge interesse heeft. Het is om die reden belangrijk om specifiek aanbod te laten zien dat past bij de pagina inhoud en de zoekintentie van de bezoeker. Als die twee dingen op elkaar aansluiten is de kans dat er een conversie voortkomt uit de SEO pagina’s vele malen hoger.
3. Webinar aanbieden
Webinars zijn een krachtig hulpmiddel om waardevolle informatie te delen met een groot publiek en de naamsbekendheid van een bedrijf te vergroten. Door het bieden van interactieve en boeiende presentaties kunnen bedrijven met hun doelgroep communiceren en hun vragen beantwoorden. Dit kan op zijn beurt helpen om leads te genereren en klanten te overtuigen om actie te ondernemen.
Daarnaast zijn webinars een uitstekende manier om jezelf te positioneren als expert in jouw vakgebied. Door het delen van thought leadership en het bieden van nuttige informatie kunnen bedrijven hun geloofwaardigheid vergroten en het vertrouwen van potentiële klanten winnen.
Maar webinars kunnen ook worden gebruikt om klanten te trainen en hen te helpen meer waarde uit een product of dienst te halen. Door middel van live presentaties en vraag- en antwoordsessies kunnen bedrijven hun klanten helpen bij het oplossen van problemen en het bereiken van hun doelen.
Kortom, webinars zijn een effectieve manier om met je doelgroep te communiceren, leads te genereren, jezelf te positioneren als expert en je klanten te trainen. Door het aanbieden van waardevolle informatie in een interactieve en boeiende omgeving, kunnen bedrijven hun publiek betrekken en hun merkbekendheid vergroten.
Tijd besparen
Je kunt ook één keer een Webinar opnemen en deze toe te sturen. Het voordeel hiervan is dat je wel degelijk veel tijd bespaart. Het nadeel is dat het snel irrelevant/gedateerd is omdat je niet in kan haken op recente situaties.
Conclusie
In dit artikel wordt duidelijk dat SEO en CRO elkaar versterken als het gaat om het aantrekken van bezoekers en het converteren van deze bezoekers naar klanten en leads. SEO zorgt voor meer zichtbaarheid, terwijl CRO de gebruikerservaring verbeterd en de conversieratio verhoogt. Door middel van A/B-testen en het gebruik van praktische tips, zoals het aanbieden van een leadmagnet en het tonen van het aanbod, kunnen websites gericht stappen zetten om de conversieratio te verbeteren. Het combineren van SEO en CRO kan leiden tot meer waarde uit het bestaande verkeer, wat kan leiden tot meer leads, klanten en omzet.