Google werkt geregeld haar algoritme bij. Dit is het systeem waarmee websites worden beoordeeld en uiteindelijk gerankt in de zoekresultaten. De meeste wijzigingen hebben geen of weinig invloed, je merkt dus vaak niet eens dat er een update is geweest. Nu heeft er echter een grote update plaatsgevonden genaamd ‘Mobile First’.
Wat is er veranderd
Waar Google voorheen alleen de desktopversie van een website indexeerde, gebeurt dat nu eerst via de mobiele variant en daarna pas met de desktopversie. Deze verandering is doorgevoerd omdat het mobiele gebruik steeds populairder wordt. Zoekopdrachten worden meer en meer via een telefoon gedaan en die verschuiving zal alleen maar doorzetten. Denk bijvoorbeeld aan het populairder wordende ‘Voice searching’. Roep naar je mobiel een zoekterm en hij gaat voor je aan de slag.
Wat betekent dit voor mijn website
Veel websites zijn zoals ze noemen ‘responsive’. Dit houdt in dat content mee schaalt als de resolutie van het scherm verandert. Andere websites hebben een speciaal ontwerp voor mobiel gebruik. Maar wat nu als je website dit nog niet is? Geen paniek, maar weet wel dat gebruikers die via een mobiele telefoon je website benaderen hoogstwaarschijnlijk snel weer vertrekken. Daarnaast zal je site slecht beoordeeld worden omdat hij niet mobielvriendelijk is. Een goede ranking in de zoekresultaten zal dus niet makkelijk worden.
Wil je weten of Google je website mobielvriendelijk vindt? Check het via deze link
Mobiele gebruikservaring
De beleving van een bezoeker op mobiele websites is anders dan bezoekers op een desktopversie. Bezoekers scrollen bijvoorbeeld sneller langs lange stukken tekst en buttons moeten groter en duidelijk aanwezig zijn dan op een desktop zodat ze makkelijk gebruikt kunnen worden. Ook wordt een button waarmee direct gebeld kan worden erg gewaardeerd.
Verder is het erg belangrijk om een goede menustructuur te hebben. Je doet er dan ook verstandig aan hier voor de bouw goed over na te denken of met je webdesigner over van gedachten te wisselen. Een groot menu met veel links gaat snel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Maak hier dus in wat je wel en wat je niet belangrijk vindt. Bedenk dat je bijvoorbeeld ook links in teksten kan plaatsen om door te verwijzen naar bepaalde pagina’s.
Een website die goed ingericht is voor mobiele gebruikers zal meer conversie opleveren. Twijfel je over jouw eigen website? Neem gerust contact op met de mannen van Pixelsz!