Het laten bouwen van een nieuwe website is voor ondernemers vaak een doel op zich. Maar wordt de lat dan wel hoog genoeg gelegd? Zou er niet veel dieper op het doel van de site moeten worden gefocust?
Vaak kunnen klanten niet goed omschrijven wat het doel van hun site moet gaan worden. Voor hun is het belangrijk dat hij er mooi uit ziet en past bij de stijl en sfeer van het bedrijf. Toch is het belangrijk om verder te denken en een duidelijk doel op te stellen. Bereid je voor als je naar een webdesigner gaat en bespreek samen je doelen en dus functionaliteiten. Als het goed is kan je webdesigner je op weg helpen en waar nodig sturen. Om je alvast op weg te helpen deze tips.
We omschrijven 4 verschillende soorten doelen die je met je website kan opstellen.
- Webbezoekers informeren
- De uitstraling van je merk versterken
- Producten of diensten verkopen via een webshop
- In contact komen met (potentiële) klanten
Een overlap van meerdere doelen is mogelijk, maar maak het niet te ingewikkeld. Een website die ingericht wordt op één specifiek doel zal meer conversie behalen.
Webbezoekers informeren
-
Maak bondig duidelijk wie jij bent en wat jouw bedrijf precies doet
-
Zorg dat je contactgegevens makkelijk vindbaar zijn
-
Plaats alleen blogs als je van plan bent dit regelmatig te doen (bijvoorbeeld één keer per maand)
Website als manier om je merk sterker te maken
-
Huur een goede webdesigner in, die jouw merk op de juiste manier weet te vertalen.
-
Vraag actief aan de bezoekers van je website hoe ze je site en je merk ervaren.
- Laat zien waarin jij je onderscheid van anderen. Vermeld je USP’s en vraag klanten om reviews.
- Zorg dat alle foto’s op je site dezelfde sfeer hebben. Vraag bijvoorbeeld een professionele fotoshoot aan.
Producten of diensten verkopen via een webshop
-
Oriënteer je op de online markt. Zijn er meer webshops die jouw product of dienst ook verkopen? Wat maakt jou uniek?
-
Besef je goed dat het onderhouden van een webshop veel tijd in beslag neemt.
- Na de lancering van de webshop kan je niet achterover leunen.
- Creëer content door te bloggen of testen uit te (laten) voeren van de producten die je verkoopt.
- Maak gebruik van social media
- Blijf pagina’s optimaliseren voor zoekmachines
Website om in contact komen met je (potentiële) klanten
-
Geef een download weg waar mensen een mailadres voor moeten achterlaten.
- Zorg voor creatieve content (blog of vlog) waar onder gereageerd kan worden en ga vervolgens het gesprek aan.
- Kies voor een chatfunctie op je website zodat er snel en laagdrempelig vragen gesteld kunnen worden.
- Nodig mensen uit een review achter te laten op bijvoorbeeld Google.