Yeah! Facebook is vandaag jarig! Op 4 februari 2004 startte Mark Zuckerberg met thefacebook.com nadat hij het een jaar eerder nog had geprobeerd met Facemash. We weten allemaal waar Facebook naar uitgegroeid is. Een bedrijf dat niet meer weg te denken is uit het dagelijks leven. Waarop alleen in Nederland al 10 miljoen mensen per dag inloggen. Wat oorspronkelijk bedoeld was voor studenten om elkaar op te kunnen zoeken en berichtjes te sturen, werd langzaam uitgebouwd met een profielfoto en persoonlijke informatie om de boel op te leuken. Nu is nagenoeg iedereen er te vinden. De woorden ‘liken’ en ‘delen’ zijn dagelijkse begrippen geworden, waar natuurlijk ook de reclame en advertenties vrolijk voorbijkomen.
Waar eerder berichten voorbij kwamen dat Facebook steeds minder populair aan het worden is, blijkt Facebook nog steeds behoorlijke impact te hebben. Het onderzoek wat afgelopen week door Newcom werd uitgebracht laat zien dat Facebook is blijven groeien in 2016. In de meeste leeftijdsgroepen dan wel te verstaan. In de groep 15 tot 19 jaar heeft Facebook met een doorzettende daling te maken. In alle andere leeftijdsgroepen zijn stijgingen te zien en met name de groep met 55+ers stijgt het het aantal gebruikers sterk.
Toch is Facebook, behalve dat het een vrolijk medium is, ook een nuttig medium geworden voor met name verenigingen, bedrijven en ondernemers. Bekendheid geven aan je evenementen of klussen en projecten tonen aan (toekomstige) klanten was nog nooit zo eenvoudig. Velen merken dagelijks dat de bekendheid die ze dankzij Facebook genieten terugzien in hun opdrachten en omzet.
Veel pagina likes!
Natuurlijk heb je ook de popsterren en bekende merken die regelmatig voorbijkomen. Wist je dat de popster met de meeste pagina likes Shakira is met 104.487.381 likes gevolgd door Eminem met 90.957.433 en al 3de Rihanna met 81.873.117 likes. Dat grote merken ook druk bezig zijn op Facebook blijkt wel uit de pagina van Coca Cola die met 102.702.837 likes aardig aan de weg timmert.
De beste tijd voor een post?
Wanneer moet je nu iets op Facebook plaatsen? Juist wanneer de meeste personen aanwezig zijn of juist op een moment dat het rustig is? Als je midden in de nacht iets post zul je de mensen die ‘s morgens als ze wakker worden en op Facebook kijken je bericht wel zien. Maar je bericht sneeuwt al snel onder als de stortvloed van dagelijkse berichten toeneemt. Het blijkt dat doordeweeks de beste tijd om iets te post tussen 13:00 en 15:00 uur is en omstreeks 19:00 uur. Ook niet zo verwonderlijk, mensen die in hun middagpauze kijken of ‘s avonds na het eten op de bank ploffen en het eten laten zakken. Het blijkt dat je op donderdag en vrijdag 18% meer reacties krijgt op een bericht dan op andere dagen. Gemiddeld zit iemand 20 minuten per dag op Facebook. Handige info als je met je bedrijf meer of beter bereik wilt hebben.
Kortom 13 jaar Facebook. Een platform dat begon om berichten te versturen is een medium geworden waar veel mensen dagelijks op te vinden zijn. Waar je veel nieuws en aankondigingen kunt vinden. Een platform waar je officieel vanaf je 13e pas lid van mag worden. Facebook is voor haar eigen begrippen nu pas op een leeftijd dat het serieus mee mag doen.
Ook weten wat Facebook voor jouw bedrijf kan betekenen. We praten er graag een keer met je over!