In contact komen met (potentiële) nieuwe klanten. Dat willen we allemaal! Elke website die wij bouwen heeft daarom een contactformulier of een pagina waar contactgegevens op staan. Een extra mogelijkheid, die ook nog eens een stuk laagdrempeliger is, is een chatfunctie op je website. Een chatfunctie hoor ik je denken, is dat niet iets wat weggelegd is voor grote bedrijven met een helpdesk? Nee hoor, zelfs als ZZP-er kan je er prima mee werken. Wil jij een website laten bouwen, houd dan eens rekening met deze mogelijkheid!
Hoe werkt een chatfunctie op je website?
Doormiddel van een plugin wordt het mogelijk om een chatfunctie aan je WordPress website te koppelen. Tawk.To en Smartsupp zijn voorbeelden van zo’n plugin. Middels een button op je website kan het chatscherm geopend worden. Je kan zelf instellen op welke pagina deze button zichtbaar moet zijn. Ook is het mogelijk om een pushmelding weer te geven. Doe dit niet direct als een bezoeker de website binnenkomt, dit wordt over het algemeen als irritant beschouwd. Laat een automatisch gegenereerd bericht bijvoorbeeld na 1 minuut verschijnen. De bezoeker van je site is dan al langere tijd op je site aan het lezen of zoeken en is daarmee een potentiële nieuwe klant.
Voordelen van een chatfunctie op je WordPress website
Een chatfunctie op je wordpress website is naast de gebruikelijke contactmogelijkheden een extra optie voor bezoekers om contact met jou op te nemen. Tegenwoordig moet alles snel en zo laagdrempelig mogelijk zijn. Een chatfunctie is hier perfect voor. Mensen zijn namelijk sneller geneigd een vraag te stellen via dit systeem dan dat ze een mail opstellen. Hierdoor is het eerste contact met een potentiële nieuwe klant snel gelegd. Via een app op je telefoon of tablet kan je de chats ook beantwoorden. Komt er een nieuwe chat binnen, dan krijg je hier een melding van! Via Smartsupp kan je zelf meldingen ontvangen als er een nieuwe bezoeker op je site komt. Merk je dat de bezoeker zoekende is, dan kan je deze zelfs persoonlijk als eerste aanspreken.
Het mooie is ook dat je kan zien via welke pagina de chat binnenkomt of op welke pagina de bezoeker zich op dat moment bevindt. Daarnaast kan je de chat opslaan en bewaren of als tekst in de mail ontvangen.
Nadelen van chatfunctie
Heeft een chatfunctie dan alleen maar voordelen? Nee, er zijn uiteraard ook een paar nadelen.
Een chatfunctie heeft alleen nut als je snel kan reageren. Stelt iemand een vraag en kan je die pas na een uur beantwoorden, dan schiet het zijn doel voorbij. “Maar moet ik nu constant online zijn omdat er eventueel een chat geopend kan worden?” Nee dat hoeft niet. Het is ook mogelijk om jezelf offline te zetten. Een webbezoeker kan dan bijvoorbeeld een mail sturen. Via een app op je smartphone is dit makkelijk te bedienen.
WhatsApp op WordPress website
Regelmatig krijgen wij de vraag om een WhatsApp functie op een site te installeren. Dit is ook mogelijk, maar werkt niet volledig ingebouwd in jouw website. WhatsAppen is alleen mogelijk van telefoonnummer naar telefoonnummer. Een alternatief is dan WhatsApp Web. Via deze omgeving kan je met een mobiele telefoon toegang krijgen tot je eigen WhatsApp, weergegeven in een browser. Dit is exact waar een WhatsApp button op een website naartoe leidt. Een echte chatfunctie op je website is het dus niet. Wil je WhatsApp volledig zakelijk maken en gebruiken? Lees onze blog over de mogelijkheden van WhatsApp Business.