Zoekmachines, waaronder Google, geven op allerlei manieren waarde aan je website. Dit doen ze onder andere door te kijken naar de opbouw van de site. Wordt er gebruik gemaakt van eenvoudig geschreven en leesbare teksten, zijn er goede beschrijvingen bij afbeeldingen geplaatst? Ook de technische specificaties en beveiliging spelen hierin een grote rol. Een andere belangrijke factor die meeweegt is het aantal externe websites die verwijzen naar jouw website. Dat aantal verwijzingen geeft aan in welke mate je wordt gezien als een expert in je vakgebied. Het zijn een soort van aanbevelingen vanuit andere domeinen die jou promoten. Deze verwijzingen noemen we backlinks.
Backlinks zijn enorm belangrijk voor de autoriteit van je website en worden ook steeds belangrijker. Goede waardevolle links kunnen het verschil maken ten aanzien van je concurrenten in Google.
Een backlink is niets meer dan een verwijzing via een link van de ene naar de andere website.
Voorbeeld:
Je hebt een kapperszaak met een mooie website. Je gebruikt de producten van bijvoorbeeld Loreal® en plaatst dit als afbeelding of tekst op je website. Als je deze tekst of afbeelding ook een link geeft naar de website van Loreal® dan zeg je in feite tegen Google dat je deze website aanbeveelt.
Andersom werkt dit natuurlijk ook zo. Als Loreal® een link op haar website zou zetten naar jouw website, geeft ze hiermee vertrouwen richting jouw website. Omdat Loreal® ook nog eens kappersgerelateerd en een wereldwijd bekend merk is, zal de waarde die er met het linkje wordt gegeven erg hoog en waardevol zijn.
Een andere link werkt ook!
Nu zal het niet zo snel gebeuren dat grote merken een link op hun website plaatsen naar gebruikers, afnemers of klanten. Gelukkig werkt elke andere link ook. Misschien niet zo krachtig als van een groot wereldbekend merk, maar elk linkje is er één en vele kleine maken een grote!
De linkwaarde die door andere websites aan jouw website kunnen worden doorgegeven kunnen bijvoorbeeld ook zijn:
- Lidmaatschapsvermelding op de website van een bedrijfs- of ondernemersvereniging
- Sponsorschap via een link op de website van een vereniging
- Bedrijven (partners) waar je mee samenwerkt
- Advertentie of een banner op bijvoorbeeld nieuws websites (vaak betaald)
- Links op social media (Facebook, LinkedIn, Twitter enz.) in berichten of op je eigen profielpagina’s
- Gastblogs schrijven voor sites uit de branche
Een andere slimme manier is door bijvoorbeeld een artikel of blog te schrijven op je eigen site. Hierin kan je interne links verwerken naar je eigen belangrijkste pagina’s. Als dit artikel veel wordt gedeeld heb je ineens vele backlinks.
Even voor de duidelijkheid de vermelding van een bedrijfsnaam of -logo alleen is dus niet voldoende. Het moet een klikbare link zijn die verwijst naar jouw https://www.domeinaam.nl met liefst ook nog het zoekwoord in de linktitel.
Betaalde linkbuilding, hoe dan?
Je leest misschien ook regelmatig over linkbuilding en wat marketingbedrijven hierin voor je kunnen betekenen tegen een bepaald tarief. Linkbuilding is niets anders dan links plaatsen op andere websites die verwijzen naar jouw website. Dit kunnen startpagina’s zijn zoals startpagina.nl, online bedrijfsgidsen als alleondernemers.nl, maar beter is als het branche gerelateerde websites zijn die worden benaderd voor bijvoorbeeld een linkruil (jij plaatst een link op jouw website naar hun, en andersom). Dit kan je veel meerwaarde opleveren bij Google en dus een hogere notering in de zoekresultaten. Door zelf links met anderen uit te wisselen kun je al een aardige waarde opbouwen.
Heb je samenwerkingen, lidmaatschappen of sponsor je een vereniging? Zorg er in ieder geval voor dat je vermelding op hun website een link bevat naar die van jou!
Wil je linkbuilding toch liever uitbesteden? Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.
Lees ook: 9 tips om meer backlinks te krijgen